Alcoa voor het tweede opeenvolgende jaar uitgeroepen tot een van de meest milieu- en gezondheidsbewuste bedrijven ter wereld

PITTSBURGH--(BUSINESS WIRE)-27 januari 2006-Alcoa (NYSE: AA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het tot een van de meest milieu- en gezondheidsbewuste ondernemingen ter wereld is uitgeroepen vanwege zijn superieure prestaties en strategische vermogens bij het managen van de impact die het bedrijf als geheel heeft op milieu, sociale omgeving en economie. Dit is het tweede opeenvolgende jaar dat Alcoa op de lijst staat, die vandaag is gepubliceerd tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

"Wij zijn zeer vereerd dat we ook dit jaar weer worden genoemd en waarderen deze erkenning van het werk van Alcoa-medewerkers wereldwijd, die ernaar streven toegevoegde waarde te bieden aan alle belanghebbenden, nu en op de lange termijn", aldus Alain Belda, voorzitter en CEO van Alcoa. "Doordat wij onze waarden naleven, dragen onze mensen, processen en producten bij aan ons financiële succes, leveren zij uitmuntende milieuprestaties en geven zij blijk van sociale verantwoordelijkheid door middel van het opbouwen van partnerschappen. Deze drie elementen zijn van zeer groot belang voor ons, aangezien zij een cruciale rol spelen in onze omgeving, in belangrijke mate bepalend zijn voor onze winstgevendheid, van vitaal belang zijn voor onze gemeenschappen en essentieel zijn om op de lange termijn te overleven als onderneming.

Innovest Strategic Value Advisors Inc., een internationaal onderzoeksbureau op investeringsgebied, publiceert samen met Corporate Knights Inc., een onafhankelijk, in Canada gevestigd mediabedrijf, de lijst van de 100 meest milieu- en gezondheidsbewuste ondernemingen ter wereld. Deze lijst, die voor het eerst in 2005 verscheen, bevat topbedrijven over de hele wereld die de beste prestaties hebben geleverd op het gebied van sustainability (duurzaamheid). De 100 meest milieu- en gezondheidsbewuste ondernemingen worden gekozen uit het aanbod van publieke bedrijven in de MSCI World Index, op basis van onderzoek en analyse door Innovest Strategic Value Advisors. In de analyse wordt nagegaan welke bedrijven het beste in staat zijn op een goede wijze om te gaan met de risico's en kansen op milieu-, sociaal en bestuursgebied waarmee zij te maken krijgen.

Toby Heaps, oprichter en hoofdredacteur van Corporate Knights Magazine, maakte de resultaten voor 2006 bekend en voegde eraan toe: "Doordat in de Global 100 uit meer dan 1.800 ondernemingen over de hele wereld de beste 100 bedrijven op milieu- en gezondheidsgebied worden gekozen, vormt dit een prima instrument om het kaf van het koren te scheiden op het vlak van sustainability."

Over Alcoa

Alcoa is 's werelds meest vooraanstaande producent en verwerker van primair aluminium, verwerkt aluminium en aluminiumoxide (alumina) en is werkzaam in alle belangrijke aspecten van de industrie. Alcoa levert aan haar afnemers in de luchtvaart-, automobiel-, verpakkings-, bouw- en constructie-, handelstransport- en industriële markten een totaaloplossing van ontwerp, ingenieurschap, productie en andere capaciteiten van de Alcoa-bedrijven. Naast aluminiumproducten en componenten brengt Alcoa ook consumentenmerken op de markt, zoals Reynolds Wrap® aluminium- en plasticfolie, Alcoa® wielen en Baco® huishoudfolie. Alcoa is ook werkzaam op het gebied van vinyl gevelbeplating, behuizingen, bevestigingssystemen, precisiegieten en elektrische distributiesystemen voor auto's en vrachtwagens. De onderneming telt 129.000 medewerkers in 42 landen en is uitgeroepen tot een van de drie beste bedrijven ter wereld op het gebied van duurzaamheid tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Meer informatie vindt u op www.alcoa.com.