Sustainability-rapport voor 2008 van Alcoa beschrijft betrokkenheid bij gemeenschappen, klanten en aandeelhouders

NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--Alcoa (NYSE: AA) heeft vandaag de publicatie van het Sustainability-rapport voor 2008 bekendgemaakt; een jaarlijks verslag van de wereldwijde milieu-, sociale en economische prestaties van het bedrijf. Het rapport is online beschikbaar in de sectie ‘Sustainability’ van de wereldwijde website van Alcoa op www.alcoa.com/sustainability.

“Alcoa heeft een lange traditie in het stellen van betekenisvolle bedrijfsdoelen op het gebied van financieel succes, verantwoord milieubeleid en sociale verantwoordelijkheid én in het melden van onze voortgang met betrekking tot deze doelen aan al onze belanghebbenden. We verwachten ook dat deze doelen worden nagestreefd op basis van al onze waarden,” aldus William J. O’Rourke, vice-president van Alcoa voor Sustainability & Environment, Health & Safety. “Ons Sustainability-rapport voor 2008 geeft een goed beeld van de aanzienlijke vooruitgang die we hebben geboekt en van de doelen die wij blijven nastreven in deze moeilijke economische tijden en daarna.”

Enkele noemenswaardige resultaten voor 2008 zijn:
  • 75,9% van de Alcoa-vestigingen had nul verzuimdagen en 44,4% had geen te melden ongevallen;
  • De onderneming behaalde een reductie van 36% in broeikasgassen t.o.v. het basisjaar 1990 — een verbetering van 44% in vergelijking met de doelstelling voor reductie van 25% in 2010;
  • Circa 90% van de wereldwijde productievestigingen van Alcoa heeft gemeenschapsprogramma’s, waardoor de onderneming het doel van 100% in 2010 binnen handbereik heeft; en
  • Alcoa is voor het zevende achtereenvolgende jaar opgenomen in de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI) en is voor het vijfde achtereenvolgende jaar tot een van de beste bedrijven ter wereld op het gebied van duurzaamheid uitgeroepen tijdens het World Economic Forum in Davos.

Het Sustainability-rapport van Alcoa bevat ook onafhankelijk commentaar van AccountAbility, een wereldwijd, non-profit partnerschap dat zich als denktank en op het gebied van adviesdiensten wijdt aan duurzame economische ontwikkeling. Alcoa heeft de afgelopen twee jaar met AccountAbility samengewerkt om de inzichtelijkheid en kwaliteit van de duurzaamheidsrapportage te verbeteren. Alcoa heeft AccountAbility ook ruimte geboden om commentaar te leveren op de duurzaamheidsrapportage van de onderneming en om advies te geven over verdere verbeteringen van de rapportage door Alcoa.

Over Alcoa

Alcoa bekleedt in de wereld een vooraanstaande positie op het gebied van de productie en het management van de combinatie van primair aluminium, verwerkt aluminium en alumina (aluminiumoxide), via haar actieve en groeiende deelname aan alle belangrijke aspecten van de industrie. Alcoa levert aan haar afnemers in de luchtvaart-, automobiel-, verpakkings-, bouw- en constructie-, handelstransport- en industriële markten een totaaloplossing van ontwerp, ingenieurschap, productie en andere capaciteiten van de Alcoa-bedrijven. Naast aluminiumproducten en onderdelen zoals platgewalste producten, extrusies van harde legeringen en smeedstukken verkoopt Alcoa tevens Alcoa®-wielen, bevestigingssystemen, precisie- en wasmodelgietwerk en bouwsystemen. De onderneming is tot een van de beste bedrijven ter wereld op het gebied van duurzaamheid uitgeroepen tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos en is al zeven jaar zonder onderbreking lid van de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI). Meer informatie kunt u vinden op www.alcoa.com.